Boci Fejléc
Boci Csoki Története

Rólunk

Száz évvel ezelőtt ingyen osztogatták az első Boci csokit

A Boci csoki története egészen az 1920-as évekig nyúlik vissza. Igaz, akkoriban még nem ezzel az elnevezéssel, hanem Szerencsi tejcsokoládé néven került a boltokba. A születése óta eltelt évtizedek során túlélt több politikai rendszert. A szocialista hiánygazdaság időszakában majdhogynem egyet jelentett a táblás csokival a hazai fogyasztók számára, de napjaink elképesztően széles édességpiaci kínálatában is sikerült megőriznie a népszerűségét.

1927-ben jelent meg az üzletek polcain a ma is ismert Boci csoki elődje, Szerencsi tejcsokoládé néven. Az igazi Boci táblás csokoládé megszületésére viszont egészen az 1950-es évekig kellett várni, amikor a csomagolásán megjelent egy jól eltalált, csengettyűs bocifigura. Ám az eredeti márkanév még ekkor is változatlan maradt.

A köznyelv által ráragasztott „Boci csoki” elnevezés hatására csak jóval később, az 1980-as években következett be hivatalosan is a névváltás, és megszületett a „Boci tejcsokoládé”, amely az akkori idők legnépszerűbb csokija volt Magyarországon.

Megkezdődik a csokoládégyártás Szerencsen

De kanyarodjunk vissza a kezdetekhez.

Szerencsen 1921-ben alapították meg a Magyar Kakaó és Csokoládégyár Rt.-t, amelynek a Boci csokit köszönhetik a csokoládé kedvelői. 1923-ban indult meg itt a csokoládé és a csokoládés készítmények gyártása.

Az eredeti Szerencsi tejcsokoládé csomagolása Forrás: Pinterest

Az eredeti Szerencsi tejcsokoládé csomagolása

Elég sajátos marketingfogást találtak ki első termékük, egy sárga papírba csomagolt főzőcsokoládé népszerűsítésére: mindenki, aki elhaladt a gyárépület előtt, kapott egy tábla csokit. A rossz nyelvek szerint valamilyen rejtélyes – vagy talán nem is olyan rejtélyes – oknál fogva ekkoriban hirtelen megnövekedett a gyalogosforgalom a környéken. Akár így volt, akár nem, az újdonság hamar népszerűvé vált: először mindössze 200 kilogrammnyit készítettek belőle, de aztán hamarosan megindult a tömeggyártás.

Érdekesség, hogy a gyár az édességekhez szükséges tejet a saját tehenészetén termelte meg, ami hozzájárult ahhoz, hogy egyedi minőségű terméket készíthessenek. A csokoládé iránti kereslet gyorsan növekedett, ezért az 1930-as években már országszerte lerakatokat létesítettek, sőt megindult az export is. A II. világháborút megelőző időszakban a szerencsi volt az ország legnagyobb édesipari üzeme.

Majd 1944-ben német katonák vonultak be a gyárba; azért, hogy elszállítsák onnan a gépeket Németországba. Ezt azonban határozott kiállásával sikerült megakadályoznia Liechti Frigyesnek, az üzem akkori vezetőjének.

1923. február 25-én írták alá a szerencsi csokoládégyár üzembe helyezéséről szóló okmányokat Forrás: MTI/Kozma István

1923. február 25-én írták alá a szerencsi csokoládégyár üzembe helyezéséről szóló okmányokat

A világháborút követő, 1948-ban végrehajtott államosítás után a cég Szerencsi Csokoládégyár, később Szerencsi Édesipari Vállalat néven működött tovább. Fontosságát jól jellemzi, hogy a hatvanas években a csokoládés termékek közel egyharmada készült a gyárban. Szerencsen a hetvenes évek derekán 2400 ember dolgozott, akik évente 18 ezer tonna árut termeltek. Majd a politikai és gazdasági rendszerváltozást követően, 1991-ben privatizálták a céget, amely a svájci Nestlé tulajdona lett.

Némi kitérő után vissza a gyökerekhez

A tulajdonosváltás után létrehozott Nestlé Hungária Kft. új, azóta jellegzetessé vált, zöld színű csomagolást dolgozott ki a Boci csoki számára, amely nemcsak a színében változott meg, hanem a korábban megszokott, hegyvidéken legelő boci alakja is teljesen eltűnt, helyét ekkor szinte egy az egyben a logó, illetve a csomagban rejlő csokoládéváltozat grafikája töltötte ki.

A Boci csoki napjainkban Forrás: Nestlé

A Boci csoki napjainkban

További változás volt, hogy az újragondolt logóban már csak a „Boci” megnevezés szerepelt. A korábbi „Szerencsi tej” verzióra emlékeztető barna színárnyalatot továbbra is alkalmazták, de a betűtípus – bár hasonlít az elődre, mégis – jelentősen megfiatalodott. A betűk alá egy domboldalra emlékeztető ív került, ami némiképp visszautal az eredeti csomagolásra. A logó mellé új szlogen is társult: „Minden, ami Boci”.

Később továbbfejlesztették a csomagolásdizájnt, és 2015-ben visszatértek a márka gyökereihez: ekkor előkerült a boci, és ennek jegyében a Nestlé Hungária „átöltöztette” az összes táblás csokoládéját. Emellett ettől az évtől kezdve új recept alapján készül a Boci csoki. De nemcsak a külcsín változott meg időről időre, hanem folyamatosak voltak a beltartalmi fejlesztések, és egymás után jelentek meg az újabb termékváltozatok. 2011-ben például még a jégkrémpiacra is bevezették ezt a márkanevet. Négy évvel később pedig a Boci elnyerte a legjobb márkáknak járó Superbrands címet.

Több mint másfél évtizede azonban a Boci csoki már nem teljesen magyar, legalábbis abban az értelemben véve nem, hogy nem Magyarországon készül. A Nestlé ugyanis időközben átszervezte regionális tevékenységét, és 2004-ben úgy döntött, hogy a táblás termékek gyártását átköltözteti Csehországba. Ez persze a csokoládé népszerűségéből mit sem vont le.

Új fejezet a BOCI márka életében

Megvásárolta a BOCI márkát a Cerbona, új fejezet kezdődött a nagy tradícióval rendelkező ikonikus márka életében (2024. március 26.). A Nestlé bejelentette, hogy értékesíti a BOCI, a MELBA és a PÁRIZSI KOCKA védjegyeit a Cerbona (A.R.M. Alba Régia Mercator Kft.) számára. A BOCI-t és a többi érintett márkát a Nestlé a privatizáció során, 1991-ben, a Szerencsi Édesipari Vállalattal együtt vásárolta meg.

„Meggyőződésünk, hogy a Cerbonánál jó kezekben lesz a BOCI, és a jövőben is biztosított a nagy tradícióval rendelkező ikonikus márka sikere Magyarországon” – mondta Noszek Péter, a Nestlé Hungária Kft ügyvezetője. „Ezzel párhuzamosan a BOCI értékesítése lehetővé teszi a Nestlé Hungária Édesség Üzletága számára, hogy olyan erősségeire és növekedést biztosító márkáira összpontosítson, mint a jól ismert KitKat és a nagy népszerűségnek örvendő Balaton.”

„Nagy örömünkre szolgál, hogy a sikeres tárgyalásokat követően a 100%-ban magyar tulajdonban álló Cerbonához kerül a közel 100 éves múltra visszatekintő BOCI, MELBA és PÁRIZSI KOCKA” – mondta Mészáros Tamás, a Cerbona vezérigazgatója. “Örülünk annak, hogy a népszerű márkákat megvásárolhattuk, és a Cerbona biztosíthatja további növekedésüket.”

Az ellátás folytonosságának biztosítására egy átmeneti időszakban a Nestlé gyártja majd tovább az érintett termékeket, ezzel is garantálva, hogy a fogyasztók megszakítás nélkül hozzáférhessenek kedvelt csokoládéjukhoz. A tranzakció az aláírás után 60 nappal zárult.

Cerbona

A Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. büszkén képviseli a minőséget és megbízhatóságot a magyar élelmiszeriparban. A vállalat elkötelezett az egészséges életmód és a kiváló minőségű élelmiszerek gyártása iránt, melyekkel minden nap igyekszik jobbá tenni mindannyiunk életét.

Az innováció és a minőség jegyében a Cerbona folyamatosan fejleszti termékeit és gyártási folyamatait, hogy a legfrissebb és legmagasabb minőségű termékeket kínálja fogyasztóinak. A vállalat büszkén ötvözi a hagyományos magyar élelmiszeripari tudást a modern technológiával, ezzel számos kiváló termék létrehozását teszi lehetővé.

A Cerbona gyárában több mint 150 lelkes munkavállaló dolgozik, akik elkötelezetten törekednek az innovációra és a kiváló minőségű termékek létrehozására. A vállalat széles termékkínálata magában foglalja a müzliket, müzliszeleteket és egyéb gabona alapú élelmiszereket, melyeket nemcsak Magyarországon, hanem világszerte értékesít, hozzájárulva a magyar élelmiszeripar nemzetközi elismertségéhez.

A Cerbona több mint négy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a magyar élelmiszeriparban. A kezdetben malomipari vállalat müzliszeletek és müzlik gyártására specializálódott, mely területeken piacvezetővé vált. A vállalat kiváló fejlesztéseivel és minőségi termékeivel továbbra is vezető szerepet tölt be a magyar élelmiszeriparban, és elkötelezett az új termékekkel és minőségi fejlesztésekkel való folyamatos szolgálat mellett.